נתפס ברשת - עידן הסלולארי החדש
תאריך: חמישי, 30 בספטמבר בשעה 20:26:45
נושא: מערכת האתר


אני מניח שלא כולם בדיוק יודעים כמה הם משלמים לטלפון הנייד שברשותם, אך עוד יותר גרוע, הם לא מבינים איך לעזאזל קוראים את דף החשבון שמגיע מתישהו ואנחנו ממהרים לדחוף אותו לאיזה קלסר שלא נזכר במה מדובר.

אני מניח שלא כולם בדיוק יודעים כמה הם משלמים לטלפון הנייד שברשותם, אך עוד יותר גרוע, הם לא מבינים איך לעזאזל קוראים את דף החשבון שמגיע מתישהו ואנחנו ממהרים לדחוף אותו לאיזה קלסר שלא נזכר במה מדובר.
מה שהביא אותי לכתוב זהו השינוי הגדול אשר מתקרב... אבל לפני כן, סקירה קצרה של העבר.

בשנת 1986 קמה בישראל חברת הסלולר הראשונה והידועה בשם "פלאפון תקשורת" בבעלות"מוטרולה". לחברה היו מכשירי פלאפון הניידים שאכן היו מופלאים במשקלם ושווקו לאנשי עסקים עם אמונה שרק לאליטות מגיעה הטכנולגיה הנכספת.

כעבור כמה שנים בשנת 1994 קמה המתחרה הראשונה - חברת סלקום, עם מחירים נמוכים וטלפונים זולים כמו ה"מנגו". 

אחרי כמה שנים נוספות, בשנת 1999 הגיעה פרטנר, או בשמה המסחרי - אורנג'

במשך יותר מעשור שלטה ההגמוניה של שלושת חברות הסלולאר תחת פיקחו של משרד התקשורת. הפיקוח, מצד אחד, עזר לשוק לבנות תשתית, אך יחד עם זאת, באותו זמן יצר אוליגופול. כתוצאה מכך נוצרו מספר תופעות  לוואי שקורות בדרך כלל באוליגופולכמו - דמי הקישורויות, קנסות יציאה, חוסר תחרות ועוד משהו "קטן" - העלאת תעריפים בצורה ספונטית על ידי כל החברות אחת אחרי השניה. 
לשמחתנו הרבה, שר התקשורת, משה כחלון, החל לעבוד למען הציבור והחליט על שינוי משמעותי אשר כולל הורדה של דמי הקישוריות.

לדוגמא,
מחיר לשיחה מבזק לסלולר הוא 35.48 אגורות שמתוכם 25.1 אגורות שייכות לדמי הקישורית של חברות הסלולר. בעקבות הרפורמה בינואר 2011 המחיר יעמוד על 6.8 אגורות  ועד 2014 יגיעו בהדרגה ל 5.5 אגורות. זה אכן בשורה משמחת. אך סביר שחברות הסלולר לא יהיו מוכנים לא להרוויח את עשרות המליונים בחודש לכל חברה, ויחליטו להשאיר את הכסף אצלהם עקב חוזה גדול ומעורפל שאנו חתמנו עליו, אשר בו כתוב מחיר קבוע לדקת שיחה.

למקרה הזה כנראה ציפו במשרד התקשורת ונתנו לנו עוד זכות צרכנית, אפשרות לבטל את החוזה הדרקוני, בקנס מינמילי של 10% ממוצע מהכסף שאנו משלמים כל חודש, כפול מספר החודשים. ומה נעשה אחרי שיצאנו מחברת הסלולר האהובה עלינו שהיינו איתה כל השנים.
אז גם לזה דאגו ופותחים את השוק לתחרות לזכיינים נוספים אשר יקנו מחברות הסלולר זמן אוויר ברשת בצורה מרוכזת, מפעילים הללו אשר נקראים מפעילים וירטואלים או MVNO.

בזכות המפעילים החדשים נוכל לקבל מחירים טובים ותחרות ענפה.
דוגמא לכמה מפעילים וירטואלים חדשים: רמי לוי, המשביר לצרכן, איתורן ופרי טלקום.
לסיכום:
הגיע הזמן לקצת תחרות בריאה במשק הסלולרי במיוחד, כאשר משפחה ממוצעת בישראל מוציאה כ-4% מהוצאותיה על תקשורת לפי נתוני הלמ"ס*, הגיע הזמן להפסיק את השוד של חברות הסלולר ולברך את עם ישראל בצאתו להיות בני חורין.





הכתבה באה מאתר אזהרה צרכנית
http://www.warning.org.il

הכתובת לכתבה:
http://www.warning.org.il/modules.php?name=News&file=article&sid=118