תקנות קניות חדשות - לא מרוצים? קבלו את כספכם בחזרה
תאריך: רביעי, 15 בדצמבר בשעה 17:21:35
נושא: מערכת האתר


תקנות ביטול העסקה לתוקפן ונוכל להחזיר את מירב המוצרים שרכשנו ולקבל את כספנו בחזרה. אילו מוצרים ניתן להחזיר ובמה זה כרוך? כל השאלות והתשובות לקראת המהפכה הצרכנית

פרטים שצריך לדעת
במקרה ורציתם להחזיר מוצר, יש לכם ברוב המקרים 14 יום מרגע קבלת המוצר או סגירת העסקה – יש לשים לב כי בתחום הביגוד וההנעלה פרק הזמן קצר בהרבה – מיום הרכישה ועד יומיים אחריו, שאינם ימי מנוחה. כאמור, תנאי התחלתי לקבלת החזר הוא שהמוצר לא נפגם או שלא נעשה בו שימוש.

כמו כן, פרט חשוב בתקנות החדשות נוגע לדמי הביטול. לפי התקנות, כל ביטול עסקה מייבת את הצרכן בתשלום של דמי ביטול בסך של 5% מערך המוצר או השירות, או 100 שקלים – הנמוך מביניהם.

כמו כן, אין חובה להציג קבלה - אך זו חובה שתהיה הוכחה לקנייה. לפי הודעת משרד התמ"ת, "גם אם אין קבלה אבל ניתן להוכיח דרך אחרת כי העסקה בוצעה עם העוסק ומועד ביצוע העסקה - זה מספיק".

על פי התקנות, קבלת ההחזר לא ייארך יותר משבעה ימי עסקים, והוא יתקבל באותה צורה בה ניתן. כלומר, אם שילמתם במזומן תקבלו מזומן בחזרה.

לפי התקנות, החברות חייבות לקבל את המוצר שאתם מחזירים בכל אחד מסניפיה, ולא רק בסניף בו הוא נרכש. לפי משרד התמ"ת, "עוסק הוא כל אחד מסניפי הרשת או נקודות המכירה וכאשר מדובר בעוסק לו רשת סניפים, הביטול לא חייב להיעשות דווקא בסניף המסוים בו בוצע הרכישה".

עושים סדר בבלבול
שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, אמר לקראת כניסת התקנות לתוקפן כי "המטרה שלנו היא להוביל מהלכים משמעותיים בנושא הצרכנות. הקמת הרשות להגנת הצרכן ותקנות ביטול העסקה, ישנו את יחסי הכוחות במסחר, וינהיגו תרבות צרכנית הוגנת בישראל. אם נחיה בחברה צרכנית הוגנת, כשכל אחד בישראל מבין שהוא בעצמו צרכן וכי עליו לנהוג בהוגנות, אזי נחיה בחברה שכללי המשחק בה ברורים, וכולם רק ירוויחו מאותה הוגנות".

סגנית שר התמ"ת והאחראית על הצרכנות, אורית נוקד הוסיפה לדבריו וציינה כי "הצעד הנוכחי ישפיע באופן דרמטי על חיי המסחר בישראל . מהלך זה הנו פרי של דיונים מרתוניים בהשתתפות כלל הגורמים במשק. נמשיך בשינוי ונוסיף גלגלי עזר לצרכנים עד ליצירת מציאות צרכנית טובה יותר".

בשל הבלבול הרב שמביאות עימן תקנות חדשות שמשפיעות על כל כך הרבה מאיתנו, מציעים גופי הצרכנות השונים ייעוץ וסיוע לצרכנים שלא מצליחים להבין מה מותר להחזיר ומה לא. ארגון אמון הציבור למשל, הקים לכבוד התקנות אתר אינטרנט מיוחד שנועד "לעשות סדר בזכויות החדשות".

מנכ"ל ארגון אמון הציבור, גלית אבישי אמרה לקראת כניסת התקנות: "התקנות החדשות מהוות שלב חשוב בקידום התנהלות צרכנית הוגנת בקרב העסקים בישראל". יחד עם זאת, הוסיפה כי "מהפיכה צרכנית של ממש לא יכולה להתממש ללא מנגנון אכיפה אפקטיבי. גם לאחר כניסת התקנות לתוקף, יישאר הצרכן לבד במערכה ואין זה ראוי כי הכתובת היחידה שלו תהיה בתי המשפט. יש לתקן את החקיקה ולאפשר פיצוי ללא הוכחת נזק ובנוסף מנגנון אכיפה רגולטורי".









הכתבה באה מאתר אזהרה צרכנית
http://www.warning.org.il

הכתובת לכתבה:
http://www.warning.org.il/modules.php?name=News&file=article&sid=119