מהי הרפורמה בביטוח הסיעוד הציבורי?

ביטוח סיעודי הוא דבר חשוב ואפילו מוביל בתחום הביטוחים רפואיים, ומכאן שגם לביטוח הסיעוד הציבורי יש חשיבות גדולה, בדומה לחשיבותו הגדולה של הביטוח הלאומי בכלל. רפורמה חשובה שהוצגה ב-2018 בנושא זה שינתה את הדברים באופן מהפכני, ולפניכם הסבר שמתמצת זאת.

הצורך והפתרון הציבורי

ביטוח סיעודי נדרש פעמים רבות ובמצבים שונים, ודווקא לא רק לקשישים. מאחר שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו מערך של ביטוחים פרטיים מתקדמים ויקרים, המדינה מבטיחה רמת סיוע בסיסית בעלויות נוחות לכולם במסגרת הביטוח הלאומי. עם זאת, גם כאן הסיוע תלוי בעמידה בתנאים שונים ומוגדרים היטב, וכולל מונחים שמיוחדים לתחום זה, כמו למשל מבחן ADL, נקודות תלות וכן גמלת סיעוד רמה 4. מי שזקוקים לסיוע כזה ושילמו דמי ביטוח לאומי כנדרש צריכים להכיר גם את הכללים העדכניים וגם את עולם המושגים שמגיע איתם, וזה עשוי להיות מעט מורכב ומבלבל. בשנת 2018 נעשו כמה שינויים חשובים במיוחד בביטוח הסיעוד הציבורי, ומייד נפרט את כל הדברים החשובים והעדכניים שיש להכיר.

רקע קצר והסבר מונחים

לגבי המונחים המקובלים וכרקע להמשך ההסבר, זהו התהליך בנושא הסיעוד מול ביטוח לאומי: ראשית, מבוצע מבחן תלות ADL אשר משמש לקביעת מידת העצמאות או הצורך בסיעוד של מבקש הסיוע. לאחר מכן ובהתאם לתוצאות המבחן, המוסד לביטוח לאומי קובע ניקוד מסוים. גם הניקוד וגם רמת ההכנסה משליכות על רמת הגמלה שמגיעה למבוטח, וכך נקבעות מספר יחידות השירות שמגיעות לו, שהן למעשה שעות הסיעוד השבועיות שיקבל.

 

 

עיקרי הרפורמה

אלה השינויים שהציגה הרפורמה של שנת 2018 בביטוח הסיעוד הציבורי:

  • עוד רמות זכאות – מספר רמות הזכאות שמוגדרות הורחב מ-3 ל-6.
  • כסף במקום שירות – הרפורמה הוסיפה אפשרות לקבלת גמלה כספית, שתבוא במקום חלק מיחידות השירות השבועיות.
  • תוספת למבוטחים בודדים – תוספת ניקוד למבוטחים בודדים, אשר מאפשרת להעלות את רמת הזכאות.
  • שינויים נוספים – עוד שינויים משניים, אם כי כאלה שעשויים להיות משמעותיים בהתאם לנסיבות, כמו למשל שינוי בתנאי הזכאות לתוספת למי שמעסיקים מטפל ישראלי. מטרת המטפל היא לסייע בשגרת היומיום ובפעולות פשוטות כמו רכישת מצרכים ובישולם, רחצה וליווי לרופא.
  • שיפור עתידי – חשוב לציין שמדובר ברפורמה שמבוצעת בשלבים, וב-2018 הוצג רק השלב הראשון שמתוכנן במסגרתה.

רמות הזכאות השונות

נושא רמות הזכאות הוא אם כך מרכזי ועשיר בפרטים. עד רפורמת 2018 החלוקה הייתה כזאת:

  • גמלת סיעוד רמה א' – למי שצבר בין 5 ל-5.5 נקודות תלות.
  • גמלת סיעוד רמה ב' – למי שצבר 6 עד 5 נקודות תלות.
  • גמלת סיעוד רמה ג' – למי שצבר 9 עד 5 נקודות תלות.

כיום מדובר כאמור על חלוקה ל-6 רמות. אלה הרמות השונות ויחסן לניקוד:

  • רמה 1: למי שצבר 5 עד 3 נקודות.
  • רמה 2: למי שצבר 5 עד 4.5 נקודות.
  • רמה 3: למי שצבר 5 עד 6 נקודות.
  • רמה 4: למי שצבר 5 עד 7.5 נקודות.
  • רמה 5: למי שצבר 8 עד 9 נקודות.
  • רמה 6: למי שצבר 5 עד 10.5 נקודות.

רמה לדוגמה

לשם ההמחשה ניקח את רמה 6, אשר אלה כמה מהכללים החדשים לגביה: בין 9.5 ל-10.5 נקודות זיכו בעבר בגמלת סיעוד רמה ג' וב-18 יחידות שירות. כיום הן מובילות לרמת תלות 6 ולזכאות ל-24 יחידות שבועיות, ואם מעסיקים מטפל ישראלי ניתן לקבל על כך תוספת של 4 יחידות שבועיות. שליש מהיחידות אפשר לקבל בגמלה כספית במצבים מסוימים, זאת בנוסף לאפשרות לקבלת הגמלה בכסף במקרה שמעסיקים מטפל צמוד לפחות 12 שעות ביום במשך 6 ימים בשבוע.

לסיכום

לכל מי שזקוק לסיוע ציבורי בנושא סיעוד מומלץ להכיר את המידע שהצגנו כעת, ובכלל חשוב ומומלץ מאוד להיות מעודכנים בהתפתחויות בנושא חשוב זה. הבירוקרטיה לא קצרה או פשוטה והתנאים השונים מורכבים ממילא, אבל למי שצריך את הסיוע זה יכול להשתלם במיוחד ולהקל מאוד על שגרת החיים.