פרסום תמים או עילה לתביעה: מה נחשב לשון הרע בעיני החוק?

תוכן עניינים
כל מה שצריך לדעת על לשון הרע בישראל: הגדרה משפטית, עונשים, הגנות, דוגמאות מעשיות ויישום ברשתות חברתיות.

לכולנו יצא לשמוע או לומר דברים שליליים על אחרים. אבל מתי ביקורת או אמירה שלילית הופכת ללשון הרע במובן המשפטי? במציאות של היום, כשכל פוסט או תגובה ברשת עלולים להתפשט במהירות, חשוב להבין את הגבול בין פרסום לגיטימי לבין כזה שעלול לגרור תביעה ופיצויים. אז איפה בדיוק עובר הקו האדום, ואיך תדעו מתי חוצים את הגבול? בואו נבין את כל הכללים.

ההגדרה המשפטית של לשון הרע על פי חוק איסור לשון הרע

בחוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965, ההגדרה של לשון הרע היא רחבה למדי. לפי סעיף 1 לחוק, לשון הרע היא כל דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני אחרים או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג; לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסות לו; לפגוע באדם במשרתו, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו; או לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

נקודה חשובה: החוק לא דורש שהפרסום באמת יפגע בשמו הטוב של אדם. מספיק שהפרסום עלול לפגוע בו. זו הסיבה שבגללה תביעות לשון הרע הן מורכבות – לא צריך להוכיח נזק ממשי כדי לזכות בתביעה.

מהו פרסום לשון הרע לפי החוק?

כדי שאמירה תיחשב ללשון הרע על פי החוק, היא צריכה להיות "מפורסמת". אבל מה נחשב לפרסום? ובכן, החוק די מפתיע בנקודה הזו. אם אמרתם משהו רע על מישהו לאדם שלישי, זה כבר נחשב לפרסום. אין צורך במאות או אלפי קוראים. אדם אחד מספיק.

בעידן הדיגיטלי, הפרשנות של "פרסום" התרחבה. בית המשפט העליון קבע כי שיתוף (share) של פוסט מכפיש ברשתות חברתיות נחשב לפרסום לכל דבר ועניין. אפילו לחיצה על "לייק" עלולה להתפרש כתמיכה בתוכן המכפיש.

מבחן האדם הסביר בקביעת לשון הרע

כשבית המשפט בוחן האם פרסום נחשב ללשון הרע, הוא משתמש ב"מבחן האדם הסביר". השאלה היא לא איך הנפגע הרגיש, אלא איך אדם סביר היה מפרש את הדברים. למשל: תיארתם מישהו כ"שקרן"? סביר שזה ייחשב לשון הרע. כתבתם ביקורת עניינית על מסעדה שהאוכל בה לא היה לטעמכם? כנראה שזה לא ייחשב.

סוגים של לשון הרע וההבחנות המשפטיות

לשון הרע יכולה להופיע בצורות שונות:

  1. לשון הרע עובדתית – טענות עובדתיות שקריות על אדם ("הוא גנב")
  2. לשון הרע מבזה – שימוש בביטויים פוגעניים ("טיפש", "נוכל")
  3. רכילות – הפצת מידע פרטי, גם אם אמיתי, שעלול לפגוע בשמו הטוב של אדם

המשמעות המשפטית של כל סוג שונה, וגם ההגנות האפשריות משתנות בהתאם. חשוב גם להבחין בין לשון הרע לאבק לשון הרע – אמירות שאינן מהוות לשון הרע מפורשת, אך מרמזות או מובילות לה.

מקרים מובהקים שנחשבים ללשון הרע

מהפסיקה של בתי המשפט בישראל, אפשר לזהות מספר סוגי פרסומים שכמעט תמיד נחשבים ללשון הרע.

פגיעה בכבוד ובשם הטוב

ייחוס מעשה פלילי או התנהגות לא מוסרית לאדם שלא ביצע אותה נחשב למקרה מובהק של לשון הרע. בפס"ד מסוים, קבע בית המשפט העליון כי פרסום שמייחס לאדם ביצוע עבירה פלילית נחשב ל"מקרה מובהק" של לשון הרע.

דוגמאות נוספות כוללות האשמה בגניבה או מרמה, ייחוס מעשי אלימות שלא בוצעו, פרסום שאדם בגד בבן/בת זוגו, או האשמת אדם בהתנהגות לא אתית או שחיתות.

פגיעה בפרנסה ובמקצוע

פרסומים שעלולים לפגוע במשלח ידו או בעסקו של אדם זוכים להתייחסות מחמירה מצד בתי המשפט. למשל, טענות שרופא רשלן או שעורך דין לא מקצועי, האשמת בעל עסק בהונאת לקוחות, או טענות על איכות ירודה של מוצרים ללא ביסוס.

לדוגמה, נקבע כי האשמות שקריות כלפי רופא בדבר ניהול לא תקין של בית חולים נחשבות ללשון הרע שפוגע במעמדו המקצועי.

 

 

דוגמאות מעשיות ללשון הרע בעידן הדיגיטלי

לשון הרע ברשתות חברתיות

הרשתות החברתיות הפכו למקור מרכזי לתביעות לשון הרע. פוסטים, תגובות ואפילו שיתופים עלולים להיחשב לפרסום לשון הרע. מקרים שכיחים כוללים פוסט שמאשים אדם בהתנהגות לא חוקית, תגובה שמכנה אדם בשמות גנאי, שיתוף של פוסט מכפיש ללא הסתייגות, או צילום והפצת תמונות פרטיות ללא הסכמה.

ביקורות שליליות ושיימינג ברשת

ביקורת צרכנית לגיטימית היא חלק חשוב מחופש הביטוי וממנגנון ההגנה של הצרכנים, אבל מתי היא הופכת ללשון הרע? באופן כללי, ביקורת עניינית על מוצר או שירות (גם אם חריפה) בדרך כלל מוגנת, בעוד האשמות אישיות כלפי בעל העסק עלולות להיחשב לשון הרע. שיימינג מתמשך או קמפיין שלילי עלול גם הוא להיחשב לשון הרע.

מתי מותר לספר לשון הרע? חריגים והיתרים

לתועלת ציבורית ולהגנה עצמית

ההגנה המרכזית בחוק היא "אמת דיברתי" (סעיף 14) – אם מה שפורסם הוא אמת ויש בפרסום עניין ציבורי, זו הגנה טובה. שני התנאים צריכים להתקיים יחד – הפרסום אמיתי (על הנתבע להוכיח זאת) ויש בפרסום עניין ציבורי.

הגנה נוספת היא הגנת "תום הלב" (סעיף 15), שחלה במקרים כמו פרסום להגנה על עניין אישי לגיטימי, הבעת דעה על התנהגות של נושא משרה ציבורית, או ביקורת על יצירה אמנותית שפורסמה.

בשידוכים ובענייני עבודה

בהקשרים מסוימים, החוק מכיר בצורך לחלוק מידע שעשוי להיחשב לשון הרע. למשל, מסירת מידע רלוונטי בתהליך שידוכים (אך רק כשיש חובה מוסרית לעשות זאת), מתן המלצה על עובד לשעבר (כל עוד היא אמיתית), או דיווח למעסיק על התנהגות לא תקינה של עובד אחר.

הליכים משפטיים ועונשים על לשון הרע

הליך אזרחי ופיצוי כספי ללא הוכחת נזק

בישראל, אפשר לתבוע פיצוי כספי בגין לשון הרע גם ללא הוכחת נזק ממשי. החוק קובע "פיצוי סטטוטורי" מקסימלי של כ-70,000 ₪ ללא הוכחת נזק. אם מוכח שהפרסום נעשה בכוונה לפגוע, הסכום עשוי להגיע עד 140,000 ₪. בתיקים שבהם נגרם נזק ממשי שניתן להוכחה, אפשר לתבוע סכומים גבוהים יותר. בית המשפט שוקל גורמים רבים בקביעת גובה הפיצוי, כולל היקף הפרסום וחומרתו, מעמדו של הנפגע בקהילה, והתנהגות המפרסם לפני ואחרי הפרסום.

מכיוון שמדובר בתחום משפטי רגיש, חשוב לפעול בזהירות ולהיעזר באנשי מקצוע שמכירים את החוק במקרים של פרסום פוגעני או כשקיים חשש ללשון הרע. אם קיבלתם מכתב התראה או שאתם שוקלים תביעה, פנייה אל עורך דין דרור חייק יכולה לעזור להבין את האפשרויות המשפטיות ולבנות אסטרטגיה מתאימה.

הליך פלילי וקובלנה פלילית

פרסום לשון הרע בכוונה לפגוע הוא עבירה פלילית שדינה עד שנת מאסר. עם זאת, נדיר שמוגשים כתבי אישום בעבירות כאלה. החוק מאפשר ל"נפגע" להגיש "קובלנה פלילית פרטית" – מעין כתב אישום פרטי ללא מעורבות של המשטרה או הפרקליטות.

עצות פרקטיות

אז איך נמנעים מלהסתבך בתביעת לשון הרע?

  • הקפידו להבחין בין עובדות לדעות
  • בביקורת על אנשים או עסקים, התמקדו בחוויה האישית שלכם
  • לפני שיתוף תוכן שלילי, בדקו האם המידע אמיתי
  • אם פרסמתם משהו בעייתי, שקלו התנצלות מהירה והסרת הפרסום
  • זכרו שהגנת "אמת דיברתי" דורשת שתוכלו להוכיח את האמת.

סיכום

בעולם שבו כל אחד יכול לפרסם דעתו ברגע אחד ולהגיע לאלפי אנשים, חשוב יותר מתמיד להכיר את הגבולות של חופש הביטוי. החוק הישראלי נועד למצוא את האיזון הנכון בין זכות הביטוי לבין הגנה על כבוד האדם ושמו הטוב. העיקרון המנחה פשוט: לפני שאתם מפרסמים משהו שלילי על אדם אחר, שאלו את עצמכם – האם זה אמיתי? האם יש בזה עניין ציבורי או אישי לגיטימי? האם אתם מוכנים להגן על הדברים בבית משפט? אם התשובה לא חד-משמעית, כדאי לחשוב פעמיים. זכרו: ברשתות החברתיות, דברים מתפשטים מהר, אבל גם נשארים לנצח. מה שנראה לכם תגובה ספונטנית היום עלול לחזור אליכם כתביעה משפטית מחר.

מאמרים נוספים

נגישות
גלילה לראש העמוד