הגנת הצרכן: מה צריך בשביל לעסוק בתחום?

הגנת הצרכן

הצרכן זכאי ללא מעט זכויות. מדי פעם מגיע לו החזר כספי, להחזיר מוצר, לבטל עסקה וכדומה ועל כן הוא צריך שאדם שבקיא בתחום ייצג אותו כהלכה, ייצור עבורו קשר מול גופים שונים, ייצג אותו לאחר הטעייה וכדומה, כאשר בנקודה זו הכרחי להתמצא בשלל פסקי דין ותקנות. אם כן מיהו אותו אדם (או גוף) שיכול לייצג בתחום הגנת הצרכן ובאלו כישורים צריך להחזיק בכדי לעסוק בכך? על כך נרחיב!

שני גופים מרכזיים

בארץ פועלים כשני מוקדים ממשלתיים אליהם ניתן לפנות כשמחפשים ייצוג בתחום הגנת הצרכן, כאשר הגוף הראשון הנו "המועצה הישראלית לצרכנות" ואילו הגוף השני הנו "הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן". שני גופים אלו מעניקים שירותים לכאורה דומים – מטפלים בתלונות של צרכנים, מסבירים לצרכנים אודות זכויותיהם, עורכים מחקרים בתחום ואף בסמכותם להגיש בקשה ייחודית בדבר ביטול תנאים מקפחים, לפי ראות עיניהם.

מצא את ההבדלים

לצד העובדה ששני הגופים הנ"ל נראים זהים, יש להבין שקיים פער לא קטן, וזאת כי "הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן" היא היד שאוכפת ועל כן היא זו שמחזיקה בסמכויות פליליות ומנהליות. כך למשל בכוחה להטיל קנסות ואף להגיש כתב רישום, לבצע חקירות ולבצע ביקורת. אי לכך מי שמעוניין לעבוד בתחום בין היתר צריך לברר אודות הוצאת תואר ראשון במשפטים, לפחות אם הוא מבקש להחזיק בתפקיד מרכזי. עוד ראוי לחדד שהרשות פועלת בעיקר בתחום האכיפה, אך היא אינה מיישבת מחלוקות בין העסק לצרכן, ואף עד לפני כמספר שנים אחדות היא אינה אוישה כראוי ועל כן פועלה אינו היה מספיק משמעותי.

חשיבות תור במשפטים

ציינו שעל מנת להיות חלק מהמערך נחוץ להוציא תואר ראשון במשפטים, ואילו פה נחדד שגם אם מבקשים לחבור למועצה לצרכנות, הרי שהתואר מאוד רלוונטי, וזאת כי בין היתר נדרשים לייצג צרכנים בשלל הליכי רגולציה וחקיקה ואף נדרשים לדעת לבקר את מדיניות הממשלה מנקודת השקפתו של הצרכן, כאשר לא פעם מתעורר הצורך לעתור לבג"ץ.

דרישות אופי

מה עוד צריך בכדי לעבוד בתחום? ובכן תלוי בנישה הרצויה, אך ראוי להבין שרצוי להיות טיפוסים יעילים, נותני שירות אדיבים ובעלי ראש גדול, וזאת כי בין היתר המועצה מעניקה ייעוץ נרחב לצרכנים, מסייעת לנסח תביעות (בסדר גודל קטן) ואף מקפידה ליזום תביעות ייצוגיות (מטעם הצרכנים).

שלושה גופים נוספים

לצד גופים ממשלתיים, קיימים גופים נוספים שמסייעים, אם כי הם אינם ממומנים מטעם המדינה. גופים אלו הם "אמון הציבור", "צרכנות נבונה" ו"ישראל יקרה". גם אלו גופים יעילים ואף שאמורים לקבל סיוע מצד המועצה לצרכנות, אם כי בפועל זה אינו קורה. מכאן מי שמבקש לעסוק בתחום יכול לפנות לאחד מחמשת הארגונים שציינו ולהיות מוכן לעשות צדק – להילחם לטובת הצרכן ולייצגו במקצועיות, כי אחרי הכול כולנו צרכנים ומדובר באינטרס כולל.

קראו גם את הכתבה שלנו: הגנת הצרכן בהמתנה טלפונית